Menu
sika ag

Istoria Sika

100 Ani

sika_luftbild_um_1910

1910 – IN PREZENT

În 2010, Sika a sărbătorit cea de-a 100 aniversare. Dezvoltarea de produse şi soluţii inovative, dar şi consecvenţa arătată investitorilor, au facut posibil ca Sika să crească pe întreg parcursul primului secol de existenţă. Suntem acum prezenţi în peste 80 de ţări, cu peste 15.200 de angajaţi.

Principiile de dezvoltare durabilă joacă un rol decisiv la Sika, întrucât aceste principii răspund cerinţelor actuale şi tendinţelor viitoare. Provocările conduse de actualele orientări, cum ar fi managementul apei, conservarea energiei şi protejarea climei, vor modela viitorul.

Succesul antreprenorial depinde de soluţiile inteligente, care vor trebui să răspundă întocmai acestor direcţii. In anul 2012 Sika a generat  vanzari anuale in valoare de 4 829 millioane.

Milestones 1910 - 1935

 

Începuturile Sika

Kaspar Winkler s-a născut în Austria, într-o familie modestă de cizmari, iar ulterior a emigrat în Elveţia. Condus de spiritul sau antreprenorial, acesta a pus piatra de temelie a companiei Sika în 1910. Kaspar a inventat Sika-1, un impermeabilizant pentru mortar, care a fost folosit la hidroizolaţia Tunelului Gotthard. Folosirea Sika-1 a permis Companiei Căilor Ferate elveţiene să electrifice această importantă cale de legătură între nordul şi sudul Europei. Kaspar Winkler a conştientizat nevoia globală tot mai mare pentru acest produs şi a început să deschidă noi subsidiare în toată lumea. În 1930, Sika avea deja 15 subsidiare în Europa, SUA, Argentina, Brazilia şi Japonia. Astăzi noul Tunel Gotthard (NEAT: New European Alp Transit) este din nou un proiect important pentru Sika. Sika-1 este şi astăzi un produs utilizat în mod frecvent la impermeabilizarea tunelului Gotthard, însă gama de produse Sika folosite a fost extinsă, odată cu creşterea complexităţii construcţiei. Suntem mândri de istoria noastră şi privim cu optimism spre viitor, întrucât know-how-ul, serviciile şi produsele noastre sunt cerute acum mai mult decât oricând.

 

 

 

Anii 1910 – 1935

REUŞITA GOTTHARD

Kaspar Winkler a inventat primul său produs în 1910. Când Sika-1 a început să fie folosit la impermeabilizarea tunelului Gotthard, a hotărât că este momentul să înfiinţeze firma ce-i va purta numele. Alături de un chimist, care avea statut limitat în companie, a încercat să comercializeze materiale chimice pentru construcţii.

În primii ani, munca a fost deosebit de dificilă. Winkler era în pierdere, în special în timpul primului război mondial. Lucrurile nu au început să se mişte cu adevărat până în anul 1917. Reuşita s-a materializat în 1918, când Federaţia Elveţiană a Căilor Ferate a reuşit să impermeabilizeze tunelurile secţiunii Gotthard utilizând materiale Sika. Operaţiunea devenise necesară întrucât trebuiau utilizate şi trenurile electrice. Căile ferate elveţiene vor impermeabiliza 67 de tuneluri cu materiale Sika, în următorii ani.

După acest succes, Kaspar Winkler & Co şi-a încercat peste hotare potenţialul de a comercializa materiale chimice pentru construcţii. Această acţiune era totuşi dificilă, dat fiind că nu era vorba de exporturi obişnuite. O primă încercare de a vinde licenţe în toată lumea a eşuat. A doua încercare a reuşit însă; în 1921 a fost înfiinţată în sudul Germaniei o subsidiară cu o facilitate proprie de producţie la scară mică. Dar capacitatea de a conduce şi legăturile între cele două companii erau insuficiente pentru o expansiune determinantă. Acest lucru a fost remediat prin angajarea unui director pentru operaţiunile externe, care a înfiinţat subsidiare în Anglia, Franţa şi Italia între 1926 şi 1928.

Cu ajutorul unor aranjamente nu tocmai oneste, acest director a făcut în aşa fel încât să nu poată fi concediat. În 1928, ginerele lui Winkler, Fritz Schenker a intrat în consiliul executiv al firmei. I–a explicat în mod clar socrului său că înţelegerea stabilită cu directorul pentru operaţiunile externe nu este foarte avantajoasă. Părţile au fost în conflict timp de trei ani, până când în 1932 s-au despărţit: directorul pentru operaţiuni externe a păstrat proprietatea companiilor subsidiare din Germania şi Italia, precum şi drepturile de comercializare ale mărcii în anumite ţări europene. Deşi piaţa europeană era împărţită, Schenker şi-a urmărit cu perseverenţă scopul – extinderea globală. În anul 1935, Sika era deja prezentă în Europa, America de Sud şi Asia.

 

Hudson Tunnel

 

Anii 1935 – 1970

RĂZBOIUL ŞI BOOM-UL ECONOMIC
În timpul celui de-al doilea război mondial, Sika a continuat să inoveze şi să dezvolte noi soluţii şi produse. Astfel, navele de beton folosite de Aliaţi pentru a transporta muniţia de război la debarcarea din Normandia, au fost construite cu aditivi Sika.

În timpul boom-ului economic al anilor 50 şi 60, noi companii subsidiare au fost înfiinţate începând din Suedia până în Cuba. O a doua schimbare de generaţii era anunţată în Elveţia prin intrarea în firmă a lui Romuald Burkard. De la intrarea sa în firmă, în 1953 şi până la moartea socrului său, Fritz Schenker în 1971, Burkard a preluat în mod treptat conducerea acestor companii care, în 1968 au devenit o singură structură corporativă integrată cu Sika Finanz AG. Ulterior, Sika a fost listată la Bursa elveţiană.

În anii 60, în timp ce economia trecea printr-o perioadă de supraîncălzire, Sika a trecut printr-o perioadă de criză: dificultăţi în deschiderea fabricii din Düdingen; ineficienţa costurilor operaţionale; reclamaţii venite din Germania şi ţările Scandinave, etc. Cu toate acestea, Sika a reuşit să evite insolvenţa.

 

Anii 1970 – 1990

MANAGEMENTUL CRIZEI ŞI NOI AFACERI

Perioada anilor 70 nu a fost una fericită în toate regiunile. Cu eforturi enorme, Sika a depăşit dificultăţile rezultate din recesiunea severă a perioadei 1973-1976. Din această criză a apărut “Spiritul Sika”, prezent şi astăzi. Acesta defineşte o atitudine a angajaţilor plină de solidaritate şi optimism vis-à-vis de companie.

De exemplu, personalul din Elveţia a acceptat o reducere a salariilor, până în momentul în care Sika şi-a revenit din punct de vedere economic. Un produs care fusese deja dezvoltat din 1968, dar care până atunci a fost responsabil doar pentru un procentaj mic al cifrei de afaceri, a evoluat acum într-un adevărat bestseller – adezivul poliuretanic mono-component, elastic, Sikaflex.

În 1980, odată cu dezvoltarea adezivului Sikaflex, pentru Sika s-au deschis noi domenii ale business-ului: industria auto. În acest fel, Sika s-a abătut de la drumul tradiţional al chimiei pentru construcţii. Diversificarea activităţii a fost menită să crească rezistenţa la ciclurile economice, iar expansiunea prezenţei sale globale a avut acelaşi scop.

Odată cu preluarea a Lechler Chemie din Stuttgart, în 1982, Sika şi-a mărit personalul de la 3000 la 4000 de angajaţi dintr-o singură mişcare. Reuşise să creeze, în cele din urmă, o fundaţie suficient de stabilă pentru o abordare concentrată, reuşind să dezvolte şi mai mult afacerile din Germania. Cu toate acestea, a durat mai mulţi ani până când compania a intrat pe un trend ascendent.
În a doua jumătate a decadei, cele mai multe naţiuni industrializate s-au bucurat de o creştere economică. Sika a profitat de acest aspect, depăşind în 1989 pragul de 1 miliard CHF al cifrei de afaceri.

 

Sika_Sverige_01

 

Anii 1990 – 2010

PREZENŢA GLOBALĂ

În această decadă, Sika a reuşit să înfiinţeze companii noi în mai multe ţări:  în doar 5 ani, între 1990 şi 1995, au fost deschise 16 subsidiare. Sika şi-a consolidat prezenţa în special în Asia, Europa de Est şi în America Latină. În ciuda acestor eforturi, anii ’90 nu au reprezentat o decadă uşoară. Sika a luptat împotriva fazelor de recesiune ca şi a profitabilităţii scăzute, atribuită competiţiei strânse şi a preţurilor în creştere la materiile prime.

Soluţia abordată a fost de retragere din domeniile mai puţin profitabile, care nu aparţineau sectorului principal de activitate, cum ar fi construcţia roboţilor destinaţi reabilitării sistemelor de canalizare. De asemenea, Sika aproape că şi-a vândut afacerea cu membrane de hidroizolare către Sarna.

În 2005 compania Sarna, specializată în membrane, a devenit membră a grupului Sika. În aceşti ani, Sika a trecut prin perioada cu cea mai rapidă creştere. Cifra de afaceri a crescut de la 2 miliarde CHF la mai mult de 4,6 miliarde CHF, o evoluţie semnificativă la care au contribuit 26 de firme achiziţionate între 2000 şi 2008. În aceeaşi perioadă, forţa de muncă a crescut de la 8.000 la 13.000 de angajaţi.

Din anul 2000, Sika îşi concentrează competenţele principale în următoarele domenii: sigilări, lipiri, impermeabilizări, ranforsări şi protecţii. De la fundaţie la acoperiş, Sika intenţionează să devină lider de piaţă în aceste discipline tehnologice. Sika Viscocrete, aditivul pentru betoane introdus pe piaţă în 2000, a devenit un pilon semnificativ al vânzărilor. Sika a experimentat o evoluţie impresionantă şi în alte business unit-uri: în anul de vârf 2006, cifra de afaceri a crescut cu 30%. Sika AG, compania holding din 2002, a investit considerabil în personal şi în capacitatea de producţie şi a restructurat la modul general managementul organizaţiei.

Din 2006 toate activităţile de marketing şi vânzări au fost canalizate în mod consecvent către Business Unit-urile centralizate, concepute să abordeze cele patru importante grupe de clienţi: “Distribution”, “Contractors”, “Concrete” şi “Industry”.

Către sfârşitul decadei, impactul curentului de recesiune internaţional generat de criza financiară a fost resimţit şi la Sika. În ciuda recesiunii, Sika şi–a crescut totuşi cota de piaţă peste tot în lume.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share this Post!

About the Author : Sika Store


0 Comment

Leave a Comment

Your email address will not be published.

Related post

Facebook Icon
})
  TOP